logo 1

 

 

37-700 Przemyśl
ul. Zygmunta Krasińskiego 24
tel. 796 800 580

 

    Przedszkole Niepubliczne 

              Mały Nazaret

Wychowanie to proces, który przebiega pod wpływem różnorodnych jednostek, grup społecznych, instytucji i sytuacji życiowych. Niewątpliwie obowiązek wychowania spoczywa przede wszystkim na rodzinie. To właśnie rodzice jako pierwsi kształtują swoje dziecko, ucząc podstawowych zasad funkcjonowania w świecie. Rodzina jednak, w realizowaniu swojej funkcji wychowawczej, potrzebuje wsparcia całej społeczności. Dlatego na dalszym planie staje instytucja jaką jest przedszkole. To, w jaki sposób dziecko przejdzie próg między domem a przedszkolem zaważy w wielu przypadkach na jego późniejszych postawach wobec wyzwań życiowych. Dla dziecka w wieku 4-5 lat jest to pierwsza wielka zmiana , która niesie ze sobą zainteresowanie, ale także lęk i obawę. Rozstanie z rodzicem jest przeżyciem trudnym dla dziecka, ale także dla rodziców.

Z obserwacji i doświadczenia wiemy, że pierwsze dni, a nawet tygodnie w przedszkolu są pełne płaczu i niepokoju. Denerwuje się nie tylko dziecko, ale także rodzic. Każdy potrzebuje czasu, by znaleźć swoje miejsce w nowym środowisku, poznać je i zaakceptować, przystosować się. Ważne jest, aby rodzice przygotowali swoje dziecko do roli przedszkolaka, motywowali je do pełnienia ról społecznych. Proces adaptacji zależy od fazy rozwojowej dziecka, jego indywidualnych zdolności adaptacyjnych i właściwości samego środowiska, do którego się dostosowuje, w tym przypadku, przedszkola. Wchodząc do grupy przedszkolnej dziecko uczy się norm, zasad funkcjonujących w grupie i w przedszkolu. Środowisko wychowawcze grupy przedszkolnej jest pewną organizacją społeczną, którą kieruje nauczyciel. Dziecko powinno tu poznać normy współżycia, nawiązać kontakty interpersonalne, znaleźć swoje miejsce. Kadra przedszkola wraz z rodzicami powinna pomóc w stopniowym poznawaniu środowiska, w nawiązywaniu kontaktów, aby dziecko czuło się bezpiecznie i zaakceptowało nową sytuację.

Mamy nadzieję, że dzięki współpracy z rodzicami uda nam się stworzyć takie warunki, w których dzieci będą czuły się bezpiecznie i co za tym idzie będą miały możliwość pełnego rozwoju.

 

Rady dla Rodziców 
na pierwsze dni pobytu dziecka w przedszkolu

 

1. Pożegnanie z dzieckiem musi być krótkie, bez przeciągania.
Pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je na do widzenia i wyjdź.
2. Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się zmienić osobę przyprowadzającą na taką, z którą rozstania będą mniej bolesne.
3. Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu. Jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wymusić wszystko.
4. Nie składaj obietnic typu: „Jeśli pójdziesz do przedszkola, kupię ci zabawkę”. Nie można posługiwać się szantażem.
5. Kontroluj, co mówisz. Zamiast: „Już możemy wracać do domu”, powiedz: „Teraz idziemy do domu”. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie sugeruje, że przedszkole jest dla niego przymusowe.
6. Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiadało, co robiło w przedszkolu. To powoduje niepotrzebny stres.
7. Nie spóźniaj się z odbiorem dziecka. Przestrzegaj czasu odbioru,
jaki obiecasz dziecku.
8. Pozwól dziecku w pierwszych dniach zabrać do przedszkola jego ulubioną zabawkę. Spowoduje to przeniesienie elementu dawnej rzeczywistości do nowej.
9. Nawiąż kontakt z nauczycielką. Nie obawiaj się mówić, co Cię martwi
w zachowaniu dziecka. Kadra pedagogiczna jest dla Twojego dziecka, wychowuje je i rozwija w nim jego najlepsze strony.
10. Zaufaj nauczycielom. Jeśli coś Ci się nie podoba w ich zachowaniu, porozmawiaj z nimi szczerze, ale nie mów o tym w obecności dziecka, podważysz autorytet „Jego pani” i nie przyczynisz się do poprawnej współpracy między Wami, a nauczycielką.

oprac. Bernadetta Osięga

 

Tygodnik dzieci

HIT! Porady o ojcostwie

Przewodnik po książkach

15 15